keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Isotädin perintönä tytölle

Meidän perheeseen tuli uusi masiina. Kaunotar. Mieheni täti oli taitava käsistään, kuten nuorempi sisarensa, mieheni äiti siis. Isotäti teki elämäntyönsä Tampellassa, häkilöinnissä, eli pellavan viimeisessä käsittelyssä joka erotteli kuidut. -Aika pölyistä puuhaa varmasti.

Tätä konetta suojelen tarkasti - tyttäreni toivottavasti arvostaa sitä. Sitä ei tuunata mihinkään suuntaan - ohjekirjakin löytyi laatikosta,joten koneella voisi ehkäpä ommella. Taitaa tulla tosin ongelmia varaosien kanssa.

Mutta on tämä kaunis :)

Omat ompelukset ovat tauolla, sukat edistyvät ja pojalle on tulossa toiveesta kaulahuivi -oikein simppeli malliltaan. Eilen kävin kaupungilla Lankaideassa, ja ostin pari uutta lankaa (Niin, mitähän minä olin päättänyt????) Metsästän nyt Suuri Käsityölehteä 10/05 - siinä oli kaunis pitsihuivin ohje. Sen minä aion tehdä :)

Edit:

Lehti löytyi omasta kaapista. (Kiitos Riikka tarjouksesta!) Siskon lehti, jonka olen lainannut ... mistähän syystä, kun ei heti osunut silmään mitään muuta erittysitä kyseisestä? - Hei, siinä oli kyllä sukan parsimisohje! Noro-sukan pohja kuultaa läpi kovan käytön takia!






5 kommenttia:

  1. Tuo on kaunis! Miksi muuten nykykoneita ei tehdä kauniin näköisiksi...

    Mulla saattaa olla tuo lehti...ilmoittelen jos löytyy...

    VastaaPoista
  2. Kaunis kone! Minulla on sellainen tuntuma, että vanhoihinkin koneisiin saa aika hyvin varaosia. Vanhemmillani on vanha poljettava (Husqvarna) ja veivattava (Singer), ja niihin on kyllä löytynyt puolakoteloa ja jotain muutakin osaa.

    VastaaPoista
  3. On se upea! Mullakin on vanha singer, mutta muistelen, ettei ole ihan noin kaunis. Se on tuolla pölyn peitossa vielä, kun en ole paikkaa keksinyt...

    VastaaPoista
  4. Ompa se kaunis! Ja tuo se tekee oikeaa suoraa saumaa. Huollon se varmaan tarvitsee, öljyä oikeisiin paikkoihin, ja sitten alat vain huristelemaan liinavaatteita. Toimii varmasti, minulla kun on kokemusta vanhoista koneista, ei tosin noin kauniista.
    (En saa nyt nimikenttään tarttumaan nimeäni ja url jää myös tulematta, ei ole sinun blogisi vika, sillä äsken kävi samoin yhden virolaisen blogin kanss,. mutta onhan tuo google kumminkin tuossa)

    VastaaPoista